F

Wednesday, October 7, 2009

penulisan

pertama kali aku menyedari bahawa aku terlalu meminati bidang penulisan apabila aku mula mengunting keratan buku, akhbar atau majalah yang memaparkan puisi, sajak dan cerpen pendek. semua tu aku simpan n bila aku berseorangan aku akan membaca berkali-kali apa yang aku kumpulkan,,,tapi sekarang semua tu dah hilang….dan minat tu terus membuat aku score dalam subjek Bahasa melayu terutamanya penulisan(karangan ler…) aku cukup suka ngan subjek ni dan bila time nak buat karangan rasa macam idea dalam kepala ni tak sabar-sabar nak keluar. …sehinggalah aku mula masuk ke alam remaja,,,sekolah menengah dan tabiat aku suka menulis makin menjadi-jadi apabila disetiap tepi buku nota sekolah aku akan aku coret dengan bermacam kata,,,,kengkawan yang kenal aku cukup paham bila tengok aku kusyuk menulis sewaktu cikgu sedang mengajar didepan,,,,,konon macam catat apa yang cikgu ajar tapi sebenarnya aku sedang berada didunia aku sendiri…………hihihihih. aku pantang jumpa pen dan kertas,,,kertas yang kosong akan menjadi serabut dengan tulisan aku yang boleh tahan jugak cakar ayam tuh…hahahah..aku cukup pure dalam subjek penulisan masa zaman persekolahan dulu,,,,penulisan aku pernah menjadi contoh kepada pelajar-pelajar lain….bangga pulak masa tu..hihihihi…
form 5 aku mula belajar untuk menghasilkan sebuah cerpen,,,,hanya dengan tulisan tangan….dalam sebuah buku,,buku tu aku simpan lagi sampai sekarang coz tu kenangan terindah kerana aku juga mampu menulis,,,,cuma aku masih belum sehebat penulis-penulis yang telah mengukir nama di persada penulisan dunia…kuikuikui..sikit demi sedikit aku mula jarang menulis kerana sibukla konon sehinggalah aku melanjutkan pelajaran ke KPTM KB..aku sekali lagik menulis cerpen …aku lupa tajuknya dan cerpen tu dah hilang dari simpanan aku..tapi kalau tak silap aku ianya ada dalam simpanan kawan baik aku,,nanti aku nak carik kat dia la,,,,,cerpen tu aku hantar ke dewan bahasa dan pustaka wilayah timur Kota Bharu….tapi tak menang pun tapi dari situ aku dijemput untuk menghadiri kursus penulisan remaja wilayah timur anjuran dewan bahasa dan pustaka wilayah timur…..melalui kursus tu banyak jugak ilmu yang aku dapat….sekali lagi aku mengentengahkan satu puisi untuk melayakkan diri menghadiri kursus penulisan remaja peringkat kebangsaan dan puisi aku terpilih tetapi…………..bila aku menerima surat untuk menghadiri kursus tersebut, ianya bertembung dengan jadua final exam aku,,,,masa tu aku semester ke berapa ntah kat kptm tu..rasa nak menangis je masa tu….seingat aku orang yang incharge pasal kursus tu call aku…….aku dengan berat hati menolak dan ianya bernoktah disitu..,,,,,walhal aku masih ingat kata en.Azam tu, kalau ada masa nak menghadiri kursus call dia n dia akan cuba arrangekan utk aku…mybe masa tu aku tak pandai nak bahagikan masa…dan ia terus ternoktah!
walaupun aku hanya menulis untuk melempiaskan minat aku..aku rasa puas….jauh disudut hati aku juga ingin menghasilkan karya-karya yang akan diketengahkan dan aku ingin mengukir nama dalam bidang ini..mampukah aku????
banyak cerpen yang aku tulis tapi hilang daripada simpanan aku….betul-betul menyedihkan……
dan sekarang aku terus berusaha untuk mencapai impian aku….
kerana aku terlalui menyintai bidang ini!ia sebati dalam dunia hati aku….

No comments:

Post a Comment